W dzisiejszych czasach trudno kogokolwiek zadziwić i
przyciągnąć uwagę na dłuższą chwilę. Klienci są świadomi poczynań firm, one
natomiast starają się sprostać oczekiwaniom stawianym przez rynek i nadążyć za
szybko zmieniającymi się trendami. Wydawałoby się, że już wszystko zostało
zrobione. Ale tak nie jest. Nikt nie postawił jeszcze przysłowiowej kropki nad
i.
Nie bój się nowych wyzwań
Na pierwszy rzut oka młodzi przedsiębiorcy zaczynający
działalność mogą mieć trudniejsze zadanie niż osoby będące na ich miejscu kilka
lat temu. Mniejsza konkurencja i ograniczone możliwości sprawiały, że każdy
miał szansę rozwinąć skrzydła. Klienci natomiast zwracali uwagę na inne aspekty,
niż to się dzieje teraz. Czy to znaczy, że dziś nie warto zakładać własnej
firmy? Wręcz przeciwnie. Trzeba tylko zmienić swoje nastawienie i wypracować
pewne umiejętności, które będą niezbędne w codziennych kontaktach biznesowych.
Przede wszystkim osoby na stanowiskach kierowniczych powinny umieć szybko
analizować sytuację firmy w odniesieniu do całego rynku i wyciągać z niej
wnioski. Zachowanie zimnej krwi w sytuacjach kryzysowych oraz odwaga w
podejmowaniu decyzji, nieraz bardzo ryzykownych, bo nowoczesnych, będą
dodatkowymi atutami, które będzie można w każdej chwili skutecznie wykorzystać.
Wybiegaj w przyszłość
Wiele firm poniosło porażkę,
ponieważ skupiły się na tym, co jest tu i teraz. Obecna sytuacja jest jednak
wypadkową tak wielu czynników, zmieniających się często z godziny na godzinę,
że trzeba brać pod uwagę wiele różnorodnych scenariuszy. Kilka lat temu
ogromnym krokiem naprzód były zakładane dość nieśmiało sklepy internetowe
oferujące ubrania czy sprzęt RTV i AGD. Na początku mało kto korzystał z ich
usług, bo zdjęcia produktów
były niewyraźne lub nie było ich wcale, a opisy wydawały się wyrwane z katalogu
promocyjnego. Dziś sytuacja się zmieniła i agencje interaktywne mają pełne ręce
roboty – coraz więcej sklepów przenosi swoją działalność w przestrzeń wirtualną
i z dnia na dzień przybywa świadomych klientów, którzy nie chcą kupować kota w
worku.
Możliwość poniesienia zbyt dużego ryzyka sprawia, że wybiera
się rozwiązania sprawdzone, ale jednocześnie nudne. To prawie jak stanie w
miejscu lub kopiowanie poczynań innej firmy, która odniosła sukces. Dlatego nie
warto być ślepo zapatrzonym z działania innych, ale starać się szukać nowych
dróg rozwoju. A być może już niedługo uda się dotrzeć na szczyt, gdzie nie było
jeszcze nikogo innego…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz